The Wild West

Her kan både nye og gamle rollespillere diskutere og dele erfaringer. Om du trenger noen å spille med er dette stedet for deg.

The Wild West

Postby jekk007 » 24 Jun 2010, 15:25

Heisan^^

Bare lurer på om det finnes et The good, the bad and the ugly, Morgan Kane osv... lignende rollespill?
Western generelt? ;)
jekk007
Hatchling
Hatchling

Re: The Wild West

Postby PoPSiCLe » 25 Jun 2010, 16:52

Wizards and Gunslingers! :D
What is worst - ignorance or apathy? I don't know, and I don't care! (ukjent)
There is no right and wrong. There's only fun and boring. (The Plague - Hackers)
PoPSiCLe
Dragon Master
Dragon Master

Postby jekk007 » 25 Jun 2010, 19:55

Seriøst! :D

Litt av en tlittel da :P "Wizard" :P Har du prøvd det da? Er det bra?
jekk007
Hatchling
Hatchling

Postby Tekaa » 27 Jun 2010, 14:49

Image
Tekaa
Wyrmling
Wyrmling

Postby jekk007 » 28 Jun 2010, 00:38

Mmm... (Bare rett meg vis jeg tenker feil) Men er ikke disse spillene mer fantasi aktig ;)

Tenker noe mer "realistisk" liksom^^

Har dere noen forslag? :)
jekk007
Hatchling
Hatchling

Postby Tekaa » 28 Jun 2010, 07:14

Selv om Werewolf the wild west forsåvidt handler om varulver, så har det ganske mye informasjon om western-perioden.

Egentlig er det like best å lese seg opp på western-historie og se på tv-serier som Deadwood for inspirasjon, deretter bruke det systemet man er mest komfortabel med. Jeg kunne sikkert nevnt noen andre rollespill, men rollespill er stort sett ikke realistiske i det hele tatt :P
Tekaa
Wyrmling
Wyrmling

Postby jekk007 » 28 Jun 2010, 14:43

Tekaa wrote:Selv om Werewolf the wild west forsåvidt handler om varulver, så har det ganske mye informasjon om western-perioden.

Egentlig er det like best å lese seg opp på western-historie og se på tv-serier som Deadwood for inspirasjon, deretter bruke det systemet man er mest komfortabel med. Jeg kunne sikkert nevnt noen andre rollespill, men rollespill er stort sett ikke realistiske i det hele tatt :P

Rett meg vist jeg tenker feil igjen, men mener du: "lage" et rollespill? ;) Hvordan gjør man det da? Jeg har ikke så mye greie på rollespill og slikt... Har lest litt i manualen til D&D liksom, ellers ikke noe mer enn det :S

Men hva tenker du?^^
Har du noen tips?
jekk007
Hatchling
Hatchling

Postby Carl (v2) » 28 Jun 2010, 19:11

Det er snakk om å skille mellom setting og system.

Systemet er regler, det som står i bøker om trilling og hva forskjellige våpen/rustning gjør. Det er i utgangspunktet settingnøytralt.

Setting er historien som systemet brukes i, og det er her du kan variere grenseløst. Derfor bør du finne et system (DnD, World of Darkness, etc.) som du er komfortabel med, og ikke fokusere på hva regelboken sier om setting.

Et godt eksempel er vel Pathfinder som er bygget opp rundt en setting. Men i det øyeblikket du bruker reglene i Pathfinder boken til å spille i verdensrommet med, da har du brukt et system i en annen setting
Rats live on no evil star
Carl (v2)
Wyrmling
Wyrmling

Postby Tekaa » 28 Jun 2010, 19:26

http://en.wikipedia.org/wiki/Deadlands er jo et stilig western-spill, som jeg tror er lettest å oppdrive som Savage worlds: Deadlands reloaded (http://www.peginc.com/).

Man trenger ikke noe spesielt system for å kjøre rollespill, det er informasjon om setting og enighet mellom spillere og spilleder om hva som går an og ikke som er det aller viktigste.

Hittil har jeg skjønt at du er ute etter western og helst at det er realistisk. Mener du da at dødeligheten skal være stor hvis man blir skutt, for å gi et eksempel? Eller er det gunslinging som er fett og du vil ha noe for å symbolisere det at man skyter som Lucky Luke? I d20 er det sikkert nok av Feats for å oppnå noe slikt; Fast draw, improved initiative f.eks. Til gjengjeld er ikke d20 spill realistiske på noen som helst måte annet enn at det kanskje finnes gravitasjon i spillene :P

Blue Planet er det rollespillet jeg opplever som aller mest realistisk på de fleste nivåer. Jeg har postet regler om det spillet her på forumet tidligere, men jeg har ikke skrevet noe om hvordan man lager karakterer. Sjekk det ut :)
Tekaa
Wyrmling
Wyrmling

Postby jekk007 » 30 Jun 2010, 13:53

Tekaa wrote:http://en.wikipedia.org/wiki/Deadlands er jo et stilig western-spill, som jeg tror er lettest å oppdrive som Savage worlds: Deadlands reloaded (http://www.peginc.com/).

Man trenger ikke noe spesielt system for å kjøre rollespill, det er informasjon om setting og enighet mellom spillere og spilleder om hva som går an og ikke som er det aller viktigste.

Hittil har jeg skjønt at du er ute etter western og helst at det er realistisk. Mener du da at dødeligheten skal være stor hvis man blir skutt, for å gi et eksempel? Eller er det gunslinging som er fett og du vil ha noe for å symbolisere det at man skyter som Lucky Luke? I d20 er det sikkert nok av Feats for å oppnå noe slikt; Fast draw, improved initiative f.eks. Til gjengjeld er ikke d20 spill realistiske på noen som helst måte annet enn at det kanskje finnes gravitasjon i spillene :P

Blue Planet er det rollespillet jeg opplever som aller mest realistisk på de fleste nivåer. Jeg har postet regler om det spillet her på forumet tidligere, men jeg har ikke skrevet noe om hvordan man lager karakterer. Sjekk det ut :)

Realistisk da mener jeg feks som du sier at kanskje dødligheten skal være stor (eller spør hvor de blir skutt da). Andre ting er feks om det ikke innebærer slike elimenter som varulver og vampyrer, men foregår i vår verden, den virklige America wild west, hvis dere skjønner? :)
jekk007
Hatchling
Hatchling

Postby Tekaa » 30 Jun 2010, 16:45

Er ikke det bare til å kutte ut å ha de "overnaturlige" elementene med i det hele tatt? Rollespill er heldigvis ikke hugget i stein og kan enkelt endres på.
Tekaa
Wyrmling
Wyrmling

Postby Ashen Victor » 02 Jul 2010, 04:49

La meg få skyte inn litt her.

Det virker som om du er litt ny til rollespill, ihvertfall som en som skal organisere et spill. Det folk her prøver å si til deg er at det som oftest ikke er så viktig hvilket spill du faktisk bruker. De fleste spill kan veldig lett modifiseres litt til å passe inn med den type historier du ønsker å spille. Noen spill er også laget for å være universelle. Det vil si at du får regler med spillet for hvordan man klatrer, slår, rir, skyter og alt man kan finne på, så kjøper du enten en ekstra bok med beskrivelse av verden det skal foregå i (f.eks cyberpunk, fantasy, science fiction etc...) eller lager en selv.

Flere spill som har blitt nevnt her er gode kandidater, personlig ville jeg kanskje gått med deadlands hvis du får tak i det. Dette spillet har overnaturlige elementer, men forklarer godt hvordan du skal lage litt westernstemning. De overnaturlige delene kan du overse hvis du ønsker og om ikke folk dør fort nok kan du si at de tåler mindre eller at kulene gjør mer skade. Dette kan jeg love deg er enkelt og noe du kan komme frem til med litt eksperimentering.

Skulle du ikke finne Deadlands eller ikke like det kan du fint bruke et annet spill. Hvis du vil lete mer etter et spesifikt westernorientert spill vil jeg anbefale deg å bare gå på outland og spørre, hvis ikke de har westernspill har de sikkert andre forslag til noe du kan bruke. :coolsmoke:
Ashen Victor
Regncondrage
Regncondrage

Postby jekk007 » 02 Jul 2010, 11:56

Ashen Victor wrote:La meg få skyte inn litt her.

Det virker som om du er litt ny til rollespill, ihvertfall som en som skal organisere et spill. Det folk her prøver å si til deg er at det som oftest ikke er så viktig hvilket spill du faktisk bruker. De fleste spill kan veldig lett modifiseres litt til å passe inn med den type historier du ønsker å spille. Noen spill er også laget for å være universelle. Det vil si at du får regler med spillet for hvordan man klatrer, slår, rir, skyter og alt man kan finne på, så kjøper du enten en ekstra bok med beskrivelse av verden det skal foregå i (f.eks cyberpunk, fantasy, science fiction etc...) eller lager en selv.

Flere spill som har blitt nevnt her er gode kandidater, personlig ville jeg kanskje gått med deadlands hvis du får tak i det. Dette spillet har overnaturlige elementer, men forklarer godt hvordan du skal lage litt westernstemning. De overnaturlige delene kan du overse hvis du ønsker og om ikke folk dør fort nok kan du si at de tåler mindre eller at kulene gjør mer skade. Dette kan jeg love deg er enkelt og noe du kan komme frem til med litt eksperimentering.

Skulle du ikke finne Deadlands eller ikke like det kan du fint bruke et annet spill. Hvis du vil lete mer etter et spesifikt westernorientert spill vil jeg anbefale deg å bare gå på outland og spørre, hvis ikke de har westernspill har de sikkert andre forslag til noe du kan bruke. :coolsmoke:

Takk for denne infoen :) Mye og bra :D

Siden du synes Deadlands er bra, så har du sikkert prøvd det tenker jeg^^

Men er det mulig at Deadlands spillet kan dukke opp på Regncon XVIII?
Fikk lyst å prøve det nå, men trenger spillere :S
jekk007
Hatchling
Hatchling

Postby Ashen Victor » 02 Jul 2010, 12:42

Det er foreløpig ikke planlagt noen Deadlandsmodul til Regncon i år, men man vet jo aldri. Jeg har dessverre ikke spillet selv, men jeg kan etterlyse det på Regncon XVIII forumet. Kanskje noen kan kjøre en prøvespilling for nybegynnere. :coolsmoke:
Ashen Victor
Regncondrage
Regncondrage

Postby jekk007 » 04 Jul 2010, 02:21

Nice one :D

Det høres veldig fristende ut å prøve det :D
jekk007
Hatchling
Hatchling

Postby Arne Fivelstad » 15 Aug 2010, 13:22

Spillet du leter etter heter Western (eller Western - Rollspelet): http://www.rollspel.com/western/western.htm

Det er meget godt researchet, bruker et "realistisk" regelsystem og er et rent historisk spill uten overnaturlige elementer.

Spillets lille aber er at det er skrevet på svensk, noe som kan føre til språklig forvirring her og der (f.eks. tok det meg en stund å forstå at "õkãnd" betyr "beryktet", ikke "ukjent"), men det er absolutt en overkommelig utfordring.

Spillet er solid, og jeg kan anbefale det til alle som er interesserte i å spille rollespill i en Western-setting.

Det er nok vanskelig å få tak i her i Bergen (jeg hadde flaks), men jeg så det faktisk til salgs på Arcon tidligere i sommer, så Outland i Oslo har det nok. Ellers lar det seg sikkert bestille over nettet.

Wizards and Gunslingers, på sin side, er...annerledes. Årets RegnCon vil vise om det i det hele tatt er kompatibelt med seg selv. ;)
Freedom is indeed a jagged senile old lady, a large calibre handgun pressed, in shaking hands, against the face of God.
- Celes Tenebrae omformulerer en av mine drømmer til Star Fraction-propaganda
Arne Fivelstad
Wyrmling
Wyrmling

Postby buwwgeww » 15 Aug 2010, 18:36

Ellers kan jo alltid GURPS brukes. Enkelt system som kan brukes med alle tenkelige settings. Fungerer veldig fint som grunnsystem dersom du vil spille med en setting du kjenner fra en film, bokserie, osv...

http://warehouse23.com/info/gurps.html

Her finner du spillet, samt alle tilgjengelige utvidelser. Det finnes deadlands-bøker her, men de er som tidligere nevnt noget overnaturlige. Du kan iallefall se på nettsiden og se om det virker interessant for deg.

Ellers kan jeg nevne at jeg håper det blir noe av deadlands-modulen på Regncon, for det spillet husker jeg som helt fantastisk! (Skjønt det begynner å bli en del år siden jeg har spilt det...)
Am I a wannabe? Have I no dignity? I'd give up all my life to be;
:headbang: In The Book of Heavy Metal! :headbang:
buwwgeww
Wyvern
Wyvern

Postby Arne Fivelstad » 15 Aug 2010, 23:42

Deadlands er et glimrende spill.
Freedom is indeed a jagged senile old lady, a large calibre handgun pressed, in shaking hands, against the face of God.
- Celes Tenebrae omformulerer en av mine drømmer til Star Fraction-propaganda
Arne Fivelstad
Wyrmling
Wyrmling

Return to Rollespill